Škoda má recept na udržitelná dealerství. Nemyslí jen na auta Budovy postavené s využitím udržitelných materiálů, s nízkou spotřebou energií a s funkcemi prospěšnými místní komunitě. To je základ receptu na udržitelná dealerství Škoda.

Škoda má recept na udržitelná dealerství. Nemyslí jen na auta

Budovy postavené s využitím udržitelných materiálů, s nízkou spotřebou energií a s funkcemi prospěšnými místní komunitě. To je základ receptu na udržitelná dealerství Škoda.

I dealeři vozů značky Škoda se snaží snižovat svou uhlíkovou stopu. Automobilka jim v tom pomáhá a v rámci strategie Green Retail připravila architektonický koncept, který představuje základní návod, jak udržitelnost do autosalonů zapracovat.

„Dealeři, kteří se principy z konceptu budou řídit, automaticky snižují svou uhlíkovou stopu a mohou získat některou z koncernových certifikací goTOzero,“ říká Jaromír Kuhn, který na architektonickém konceptu udržitelných dealerství pracoval. Nákupem od udržitelného dealera tak mohou zákazníci přímo ovlivnit prostředí, kde žijí, což budou vyžadovat čím dál více. Úroveň dosažené certifikace dealera tak pro ně může být důležitým vodítkem.

Přečtěte si také:  Modelová řada Škoda Enyaq překonala hranici 200 000 vyrobených kusů

Kuhn přitom zdůrazňuje, že architektonický koncept není „všeobjímající“ detailní návod nebo rozkaz, ale spíš základní sada principů, které je dobré dodržet. Jednotlivé detaily se totiž musí vždy přizpůsobit místním podmínkám, to je vlastně jeden ze základů udržitelnosti jako takové.

Energeticky úsporné

Škoda tak například dealerům pomáhá s energetickou nenáročností jejich provozů. Architektonický koncept vyjmenovává řadu řešení, která k efektivitě v tomto ohledu mohou vést. Patří k nim například úsporné osvětlení, chytré vytápění a ventilace, využití fotovoltaických panelů, práce s dešťovou nebo takzvanou šedou vodou, výsadba zeleně a další prvky. „Nikdy ale netvrdíme, že má dealer použít to či ono konkrétní řešení. To necháváme na dealerech a jejich projektantech, kteří vědí, jaká technická řešení a jací dodavatelé jsou v jejich působišti nejvhodnější,“ říká Kuhn. Recept na udržitelná dealerství je tedy technologicky neutrální. Škoda k tomu pro dealery připravila i řadu nástrojů, které jim umožní odhalit příležitosti pro zvýšení efektivity. K dispozici je on-line kalkulačka, ve které si dealeři mohou na základě dat z vlastního provozu vyhodnotit potenciál pro implementaci udržitelných opatření z oblasti energetického managementu, hospodaření s vodou nebo biodiverzity.

Automobilka má také doporučení pro samotnou konstrukci budov. „Dříve byla v módě dealerství s výrazným prosklením, to ale dnes vnímáme jako energeticky méně smysluplné, protože v létě způsobuje přehřívání interiéru a v zimě zvyšuje nároky na vytápění,“ míní Kuhn. Při výstavbě nového showroomu tak Škoda doporučuje prosklené plochy zmenšit na „nutné minimum“, využívat vhodně orientaci ke světovým stranám a dát prostor fasádě s kvalitní tepelnou izolací. „Stále samozřejmě chceme uvnitř showroomu dosáhnout příjemných světelných podmínek a dát prostor vozům vyniknout,“ zdůrazňuje Kuhn, že nová strategie rozhodně neznamená showroomy bez oken.

A dodává, že u stávajících dealerství, jako je například nově rekonstruované v lotyšské Rize nebo nejčerstvěji v srbském Bělehradě, ale rozhodně nedává smysl při rekonstrukci prosklenou fasádu rušit. „Existují technická řešení, jak její izolační schopnosti zlepšit,“ říká.

Důležité je také využívat při výstavbě či rekonstrukci showroomu udržitelné materiály. „Co je udržitelné na jednom místě, nemusí být udržitelné na druhém. Třeba ve Skandinávii se nám osvědčují fasády ze dřeva, naopak třeba v Dubaji by dřevo udržitelné rozhodně nebylo, muselo by sem cestovat doslova přes půl světa a to rozhodně v souladu s principy udržitelnosti není,“ vysvětluje architekt. Pak tedy přichází ke slovu například hliník, zmiňované sklo i další materiály.

Různé využití

Škoda Auto pak u svých dealerství pracuje i s takzvaným sociálním rozměrem udržitelnosti. Stavba samotná by tak měla zapadat do okolí a Škoda cílí i na to, aby měla i jiné funkce než prodej a servis automobilů. „V Rize například otevřeli kavárnu, dealerství také leží u cyklostezky, takže je tu stojan pro servis jízdních kol. V jiném lotyšském městě Jelgavě pro změnu vzniklo coworkingové centrum“ zmiňuje Kuhn možné cesty. Jejich součástí může být i intenzivnější využití zeleně v areálu. Škoda prosazuje, aby její showroomy dovedly oslovit místní komunitu i ve chvíli, kdy lidé zrovna nepotřebují řešit cokoli kolem svého vozu.

V architektonickém konceptu pak Škoda myslí i na to, že by budovy měly nabídnout možnost snadné přestavby. A to nejen podle toho, jak se bude měnit potřeba samotného dealerství, ale i pro případ ukončení činnosti. „Když se například dealer přestěhuje, mělo by být snadné původní budovu využít k jinému účelu, ne ji bourat a stavět novou,“ přibližuje Kuhn. Proto pro výstavbu nových objektů Škoda doporučuje jednoduché tvary blízké kvádru a modulární členění interiéru. Podle těchto principů vzniklo například již druhé pilotní dealerství v Jelgavě.

Teprve tyto principy pak Škoda doplňuje o detaily, které se týkají samotné korporátní identity a designu značky. „Především chceme, aby byla dealerství udržitelná, teprve pak se mají chlubit příslušností ke značce,“ vysvětluje Kuhn, že identita značky nemá před udržitelností přednost. To je ostatně i jeden z důvodů postupné přeměny vizuální identity dealerství značky, která svůj nový vizuální styl představila už v roce 2022.

Přečtěte si také:  Jak se rodila Škoda Elroq? Při vývoji ve škodovce zkoušeli dosud nepoznané postupy

Budoucnost udržitelných dealerství

V roce 2024 se Škoda stala první značkou v rámci koncernu Volkswagen, která podpořila naplňování cílů strategie goTOzero RETAIL prostřednictvím uzavření implementačních plánů s vybranými evropskými trhy a Indií. Tyto plány mají za cíl přispět ke splnění dekarbonizačních závazků společných pro celou globální obchodní síť, přičemž jedním z klíčových milníků je snížení emisí CO2 o 30 % do roku 2030. „Věříme, že naše nástroje, včetně architektonického konceptu, v kombinaci s jasným implementačním plánem nyní napomohou významné akceleraci transformace dealerské sítě,“ uzavírá Kuhn.